Veelgestelde vragen over de Matchplay Clubladder

Iedereen kan deelnemen aan de Matchplay ClubLadder. Een leuke wedstrijdvorm waarin je tegen steeds wisselende tegenstanders speelt. Zijn er nog zaken onduidelijk? Hieronder hebben we een aantal vragen en antwoorden voor je op een rij gezet.

Wie mag er meedoen?
Er zijn geen begrenzingen: alle leden van Golfclub Brunssummerheide mogen meedoen. Dus, of je nou een starter bent met handicap 54 of een single handicapper, iedereen mag meedoen.

Wat kost meedoen aan de clubladder?
Deelname is gratis. Je hoeft dus géén inschrijfgeld te betalen. Je geeft zelf aan wanneer en in welke frequentie je meedoet.

Kan ik ook op een later moment instappen?
Ja hoor, dat kan gewoon.

Wat nou als ik een keer niet kan?
Dat is geen enkel probleem, dan sla je gewoon een ronde over. Je wordt pas van de ladder gehaald als je 2 rondes op rij je wedstrijden annuleert en niet reageert op emails. Je kunt je later altijd weer opnieuw aanmelden.

Welke wedstrijdvorm wordt er gespeeld?
De wedstrijdvorm is Matchplay! Iedere gespeelde hole een wedstrijd (match) op zich. Voor elke gewonnen hole krijg je 1 punt. Als je aan het einde van de ronde de meeste holes hebt gewonnen, ben je de winnaar!

Hoe komt de ranglijst tot stand?
Je speelt matchplay zonder handicap verrekening. Voor elke gewonnen hole krijgt de golfer 1 punt. Als je 3 punten voor staat met nog 2 holes te gaan, dan is de einduitslag 3&2. Een wedstrijd kan ook eindigen in een gelijkspel, dan is de einduitslag 0&0. Je wisselt van positie als je wint van iemand die hoger op de ranglijst staat. Je zakt 1 plek als je een wedstrijd annuleert of als je de laatste 2 rondes hebt overgeslagen.

Zijn er aparte categorieën voor dames en heren?
Nee! Je speelt tegen zowel heren als dames. Gezellig, toch? Bij een mix wedstrijd starten de heren vanaf de gele tee en de dames vanaf de rode tee.

Is het afgelopen als ik verlies?
Nee, zeker niet! Er is géén knock-out systeem, dus ook bij verlies van een match blijf je gewoon meedoen in de clubladder.

Loop ik dan het risico afgedroogd te worden door single handicappers?
Nee, zeker niet! Je speelt altijd tegen golfers met een vergelijkbare speelsterkte. Er zijn namelijk 6 handicap categorieën waarin gespeeld wordt:

• - handicap 41-54
  • - handicap 33-40
  • - handicap 25-32
  • - handicap 17-24
  • - handicap 9-16
  • - handicap 0 tot 8

Hoe kan ik me inschrijven?
Inschrijven kan door op deze link te klikken. Je kunt ook de gratis app: 'ClubLadder' van SportconneXions downloaden.

Ik heb me aangemeld. En nu?
Nadat je je hebt aangemeld, moet je je speelsterkte invoeren. Daarna kies je wanneer je graag speelt. Je ontvangt vervolgens elke 2 weken een email met nieuwe wedstrijdgegevens. Je hebt 2 weken om de uitslag te registreren of een datum te prikken. De 1e wedstrijd word je ingedeeld op basis van je speelniveau.

Wie maakt de afspraak als er een wedstrijd is ingedeeld?
De hoogst genoteerde speler maakt een afspraak om de wedstrijd te spelen. De winnaar registreert de wedstrijduitslag. De uitslag wordt aan het einde van de ronde verwerkt. Je kunt rondes overslaan door je instellingen aan te passen.

De ClubLadder competitie loopt van april tot oktober.
De clubladder wordt gespeeld van maandag 5 april tot zondag 10 oktober. Je kunt je het hele seizoen aanmelden voor de ladder. Je kunt rondes overslaan, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat. Je wordt vanzelf ingedeeld voor de volgende ronde, totdat je je afmeldt.

Zijn er prijzen te verdienen?
Aan het einde van het seizoen huldigen we de spelers met de meeste wedstrijden, de snelste stijging, en de top 3 van elke handicap categorie. In totaal zijn er dus 18 + 2 = 20 prijzen te verdienen! De prijsuitreiking vindt plaats na afloop van de slotwedstrijd van de Weco.

Wie organiseert de Matchplay ClubLadder?
Deze wedstrijd wordt georganiseerd door de Weco in samenwerking met SportConneXion. Die organisatie levert alle software en geautomatiseerde uitnodigingen voor je volgende wedstrijd.

Staat jouw vraag er niet bij?
Neem dan gerust even contact op met de WeCo. Je kunt bijvoorbeeld een mail sturen aan weco@golfclubbrunssummerheide.nl.