Scorekaarten in het nieuwe World Handicap System

Er zijn de laatste tijd steeds meer vragen over het WHS en dan met name hoe te handelen tijdens qualifying rondes. In dit bericht wordt uitgelegd op welk wijze de Wedstrijdkaarten en de Qualifying kaarten dienen te worden ingevuld.

• Het WHS is gebaseerd op het aantal slagen en die moeten worden genoteerd. In de eerste kolom worden de eigen resultaten ingevuld en in de tweede kolom de resultaten van de marker. Wedstrijdkaarten worden in dit corona tijdperk niet uitgewisseld.
  • Er is een verschil tussen Stableford wedstrijden en Strokeplay wedstrijden.

Bij een Stableford wedstrijd moet de bal worden opgepakt indien er geen punt meer kan worden gehaald op de betreffende hole. Op de kaart wordt dan voor die hole een 11 genoteerd. Dus NIET een streep en NIET een nul ! Indien er een 11 wordt genoteerd zal het softwareprogramma dit beschouwen als een netto double bogey.

Bij een Strokeplay wedstrijd dient de hole te worden uitgespeeld en het totaal aantal slagen wordt op de kaart genoteerd. Ook als dat meer slagen zijn dan een netto double bogey. Voor de uitslag in een Strokeplay wedstrijd zijn namelijk het totaal aantal slagen belangrijk. Voor de uiteindelijke handicap berekening zal wederom het software programma zelfstandig het aantal slagen per hole limiteren tot een netto double bogey.

• Bij het lopen van een Qualifying kaart dient op de kaart het aantal slagen te worden genoteerd met per hole als maximum een netto double bogey. Om vergissingen te voorkomen wordt dringend geadviseerd om toch óók bij een Qualifying kaart dan een 11 te noteren. Dit zal wederom door Proware automatisch worden aangepast.
  • Er bestaat tevens onder bepaalde voorwaarden de mogelijkheid om een Qualifying kaart te lopen over 13 holes, of 14 etc. Op de kaart moet dan voor de niet gespeelde holes (bijvoorbeeld 15 t/m 18) een streep worden ingevuld. Het programma ziet de streep als een niet-gespeelde hole en zal dan slechts de handicap berekening uitvoeren over de gespeelde holes. Wij als Bareco adviseren echter zoveel mogelijk 9 dan wel 18 holes te spelen.
  • Na afloop van de wedstrijden dienen de resultaten in de Proware app te worden ingevuld. Hierbij het dringend verzoek om NIET de Golf.nl app te gebruiken bij wedstrijden. Dit ter voorkoming van dubbele kaarten. Mocht het invullen in de Proware app de eerste keer mislukken dan dient men de kaart bij de betreffende wedstrijdcommissie in te leveren.
  • Voor Qualifying kaarten kan de speler eventueel de Golf.nl app gebruiken maar aangezien wij gebruik maken van Proware wordt ook hier geadviseerd de Proware app te gebruiken.

Voor meer informatie zie de website van de NGF www.golf.nl/whs ; hier staat alle mogelijke informatie betreffende het WHS waaronder een zeer uitgebreide FAQ pagina.

Max Wolvekamp
Bareco