Commissiereglement

Op 19 februari 2014 heeft het bestuur het gewijzigde commissiereglement vastgesteld, na bespreking en met goedkeuring van het voorzittersoverleg. Het commissiereglement is nu geactualiseerd aan de huidige situatie en tevens is toegevoegd voor de commissies het model voor het opmaken van de begroting.

REGLEMENT VOOR COMMISSIES VAN DE GCB BRUNSSUMMERHEIDE VASTGESTELD OP 19 FEBRUARI 2014

  1. Commissies binnen de GCB worden ingesteld en opgeheven door het Bestuur van de GCB.
  2. Een Commissie ontleent haar bestaansrecht aan een door het Bestuur en onder verantwoordelijkheid van het Bestuur van de GCB voor een specifiek werkterrein gegeven mandaat. De werkzaamheden van een Commissie geschieden op basis van dit mandaat. Een Commissie verricht haar werkzaamheden onder verantwoordelijkheid van het bestuur. De activiteiten op het specifieke werkterrein dragen een initiërend/uitvoerend karakter, zoals: organiseren, beheren, begeleiden. Het Bestuur van de GCB ondersteunt op verzoek de Commissies teneinde hen in de gelegenheid te stellen de activiteiten optimaal te kunnen verrichten. Daartoe vindt tenminste 4 x per jaar overleg plaats met de voorzitters van de Commissies
  1. Een Commissie wordt geleid door een voorzitter, bijgestaan door een secretaris en/of penningmeester. Leden en bestuur van een Commissie worden benoemd door het Bestuur van de GCB op voordracht van de Commissievoorzitter. De Commissie is zelf als eerste verantwoordelijk voor het opvullen van eventuele vacatures in de commissie
  2. Personen, die een arbeidsverhouding hebben met de Openbare Golf Brunssummerheide of met de GCB kunnen geen lid zijn van een Commissie van de GCB, behoudens in bijzondere omstandigheden, zulks ter uitsluitende beoordeling van het Bestuur van de GCB. Voorts kan een Commissielid niet gelijktijdig met zijn partner, ouder of kind lid zijn van dezelfde Commissie, en kan men niet gelijktijdig lid zijn van meer dan één Commissie, tenzij na goedkeuring door het Bestuur van de GCB.
  3. De leden van de commissie worden door het Bestuur van de GCB benoemd voor 2 jaar en kunnen 2 x worden herbenoemd. De leden van de commissie kiezen een voorzitter, secretaris en penningmeester uit hun midden. De voorzitter wordt voor 3 jaar benoemd, ongeacht het aantal jaren dat hij of zij reeds lid was van de commissie. De termijn als voorzitter kan 1 x met 3 jaar worden verlengd. De zittingstermijn voor zowel leden als voorzitter bedraagt in principe 6 jaar, tenzij het Bestuur van de GCB besluit om goede redenen hierop een uitzondering te maken.
  4. Aan iedere Commissie wordt een referent/contactpersoon uit het bestuur van de GCB toegewezen. Referent en Commissie treffen elkaar geregeld formeel en informeel ter bespreking van voorkomende commissiezaken. Een delegatie van het Bestuur en de voltallige Commissie komen minimaal één maal per jaar bij elkaar voor het bespreken van alle voor het Bestuur en Commissie relevante zaken.
  5. Iedere Commissie stelt jaarlijks haar doelstellingen op, evalueert de realisatie ervan aan het einde van het jaar, en brengt er daarna verslag over uit aan het Bestuur, uiterlijk eind oktober.
  6. Iedere Commissie heeft een eigen begroting.

– Er zijn 3 categorieën commissies:

    1. Ondersteunende commissies die geen eigen inkomsten genereren en wel een bijdrage ontvangen van het bestuur.
    2. Commissies die in staat zijn eigen inkomsten te genereren en die geen bijdrage ontvangen van het bestuur.
    3. Commissies die geen eigen inkomsten genereren, maar een bijdrage ontvangen van het bestuur uit sponsorgelden.

– Een eventueel batig saldo wordt besteed aan (extra) activiteiten voor de leden of wordt na afloop van het kalenderjaar overgeboekt naar de algemene kas van de vereniging.

– Elk jaar, uiterlijk in de laatste week van november dient de Commissie bij het Bestuur een begroting voor het nieuwe jaar in, conform een door het Bestuur opgesteld model, ter goedkeuring, en overlegt zij een staat van inkomsten en uitgaven over het afgelopen jaar. Het model voor het opstellen van de begroting wordt toegevoegd aan het commissiereglement. Over de staat van inkomsten en de uitgaven van het afgelopen jaar wordt verantwoording afgelegd aan de penningmeester van het bestuur. In het lopende kalenderjaar leggen de commissies desgevraagd door de penningmeester verantwoording af over de stand van uitgaven en inkomsten.

– Een eventueel batig saldo wordt op eerste verzoek van de penningmeester geheel of gedeeltelijk overgemaakt naar de kas van de vereniging dan wel verrekend met de Bestuursbijdrage voor het volgend jaar, ter keuze van de penningmeester

– Het is de Commissies toegestaan voor hun activiteiten eenmalige Sponsor- en andere inkomsten van derden te verwerven, mits een en ander plaats vindt met in achtneming van de in het Sponsorreglementvan de GCB opgenomen uitgangspunten.

– Werving Sponsoren, sponsorcontracten, hoogte van de sponsorbijdrage, looptijd van de sponsorcontracten, presentatie logo op de website vallen onder de verantwoordelijkheid van de Sponsorcommissie.

  1. Ieder jaar in de maand december dienen de Commissies die wedstrijden/activiteiten organiseren voorstellen in bij het Bestuur van de GCB m.b.t. data, spelsoort, afslagtijden e.d. De definitieve wedstrijdkalender wordt door het bestuur vastgesteld na overleg met de exploitant van de Golfbaan en, indien daartoe aanleiding bestaat, hernieuwd overleg met de desbetreffende Commissie(s).

Brunssum, februari 2014

Begrotingsmodel commissiesBegrotingsmodel commissies

 

 



Berichten van de ReCo

Commissiedag 2017

Ondanks minder deelnemers toch een succesvolle en leuke dag voor de leden van de diverse commissies. Rond twaalf uur ontvangst met koffie en vlaai en daarna de baan in. De regen kwam op dat moment met bakken uit de hemel, sommige greens stonden bij aanvang gedeeltelijk nog onder water maar na ampel overleg met de weergoden besloot de wedstrijdleiding dat geoefende en ervaren spelers deze uitdaging zeker aan durfden en de wedstrijd door kon gaan. Tegen de klok van zes…

Lees verder

Regelavond in de Praktijk

Geachte dames en heren, Op vrijdag 16 juni 2017 gaat de Regel&Handicap commissie voor de tweede maal een “Regelavond in de Praktijk” organiseren. De bedoeling van deze avond is dat er op verschillende plaatsen door de baan praktijk situaties worden gecreëerd, waar u als golfer wel eens mee te maken krijgt en waar u zich dan misschien afvraagt: “Hoe moet ik dit regeltechnisch oplossen”. U bent van harte welkom op 16 juni a.s. Groetjes de Regel & Handicap commissie Aanmelden aub…

Lees verder

Bekijk alle berichten van de ReCo